Pap boekhouding, projecten, orders, kassa,
abonnementen, urenregistratie en klanten
Welkom bij Pap! Pap is een administratieprogramma voor het midden- en
kleinbedrijf dat echt heel veel functionaliteit biedt.
Abonnementen en ledenadministratie
Aanmanen, administratiekosten en
rente
Afschrijven vaste activa
Artikelen en voorraad
Auditfile
Balans
BTW
Koppeling belastingdienst: Elektronische aangifte
IntraCommunautaire Prestaties (ICP)
Debiteuren/Crediteuren
Elektronisch bankieren
Incasso- en Excassobetalingen via
Clieop03
Factureren
Koppelen administraties
Kostenplaatsen
Geconsolideerde balans
Selecties, rapporten en grafieken
Het
bijhouden
Importeren
De
projectenregistratie geeft de mogelijkheid om enerzijds een interne planning te
maken
Boekhoudkundig
gezien zijn projecten verzamelposten voor inkomsten en uitgaven die allemaal
naar de rekening ‘Onderhanden werk’ worden geboekt. Na het afsluiten
De
projectenmodule biedt vele extra’s die het mogelijk maken de
projectenregistratie te gebruiken in de dagelijkse praktijk
Voorbeelden
zijn:
- |
Uurtarieven
per factuurregel. |
- |
Factuurregels
opgesplitst in twee niveaus die verdicht of gespecificeerd kunnen worden
weergegeven. |
- |
Afsluiten
en actief maken |
- |
Uren
begroten op individuele medewerkers, groepen of het hele bedrijf |
- |
100% aanpasbare
sjablonen voor offerte en factuur in Word® met per regel de mogelijkheid om
aan te geven of een regel verdicht of gespecificeerd moet worden weergegeven. |
- |
Factuurregels
kunnen activeren en deactiveren. |
- |
Begroting
en offerte geheel of gedeeltelijk kunnen kopiëren uit eerder aangemaakt
project. |
- |
Facturen
maken voor andere bedrijven dan waarop het project is aangemaakt. |
- |
Naast
externe kosten ook uit eigen voorraad kunnen verkopen via projecten. |
- |
Mogelijkheid
om projecten door te boeken naar een volgend boekhoudkundig jaar. |
- |
Kortingspercentages
en toeslagen in verschillende niveaus. |
- |
Kilometers
registreren en factureren. |
- |
Correspondentieoverzicht
waarin ook planningen en besprekingsverslagen die op meer dan één project |
- |
Vaste
maandoverzichten voor het projectresultaat zijn in het programma aanwezig en
m.b.v. de rapportagemodule kunnen daar eigen overzichten, rapporten en grafieken
aan worden toegevoegd. |
- |
Per
factuurregel kunnen aangeven of op basis |
- |
Bij
aanmaken |
Abonnementen en
ledenadministratie
De
terminologie
Door de
flexibele opbouw is de abonnementenmodule echter geschikt voor alle
organisaties die periodiek facturen moeten versturen aan grote groepen
debiteuren. Te denken valt aan ledenadministratie, onderhoudscontracten,
detachering en dergelijke.
Het
programma kan doorlopende- en tijdelijke abonnementen registreren en biedt
verschillende mogelijkheden om de tariefstructuur aan te passen bijvoorbeeld
door toepassen
Bij
tussentijds opzeggen kan worden gekozen het abonnement per direct te beëindigen
(al dan niet met een creditfactuur) maar er kan ook worden gekozen voor het
automatisch beëindigen na afloop
Verzendlijsten
kunnen worden uitgedraaid (in geval
Facturen
kunnen desgewenst per incasso betaald worden.
De
factuursjablonen voor abonnementen kunnen volledig worden aangepast aan de
eigen huisstijl en het is mogelijk een verzendlijst voor het betreffende
abonnement in de factuur op te nemen.
Bij alle
wijzigingen en toevoegingen in bestaande abonnementen wordt automatisch een
mutatielijst bijgehouden.
Hierbij kunnen
belnotities en memo’s (met uitvoerdatum en verantwoordelijke persoon/afdeling)
per klant worden vastgelegd (bijvoorbeeld t.b.v. de verkooporganisatie) maar
ook kunnen trajecten
Een
voorbeeld
Bij het
eerste telefonisch contact met een klant kan een actie worden aangemaakt waarin
notities
Voorbeeld
Denk
hierbij bijvoorbeeld aan bestellingen. Een klant plaatst een bestelling. De
verkoper maakt eerst een actie voor de afdeling ‘magazijn’ voor het versturen
Gebruiker
krijgt alleen de posten te zien waarop geboekt kan worden. Vakantiedagen worden
automatisch bijgehouden. Bij overboeken t.o.v. de begroting krijgt de gebruiker
op projectniveau en op factuurregelniveau te zien hoeveel er teveel is geboekt.
Gebruiker kan (als deze daarvoor geautoriseerd is) zelf de posten afsluiten
Gebruikers
kunnen worden verplicht chronologisch en per dag volledig in te vullen. Op deze
manier wordt onvolledig invullen onmogelijk en ook dwingt het de gebruikers om
regelmatig de uren bij te houden!
De
kassamodule bevat alles wat nodig is om uw artikelen aan de kassa te verkopen:
-Verkoop
artikelen op rekening (automatisch doorgeboekt naar debiteurenadministratie,
inclusief factuurnummer)
-Prijzen
inclusief of exclusief BTW afdrukken
-Gekoppelde
items (bijvoorbeeld verwijderingsbijdrage of actieprijs, ook 3 voor prijs
-Kortingen
(vast bedrag of percentage over totaal of korting op individueel artikel)
-Actieprijzen
-Afronden
(1 cent, 2 cent, 5 cent etc.. Alleen bij contante betaling)
-Kassabon
(Met logo etc. Layout helemaal zelf aan te passen. U kunt kiezen voor printen
achteraf of tijdens het scannen
-Filialen
en voorraad per filiaal of winkel
-Kostenplaats
per kassa mogelijk
-Ondersteuning
kassabonprinter, scanner, display, kassalade en PIN automaten van CCV en ICP.
-Terugnemen
-Alles wordt
automatisch naar de boekhouding doorgeboekt (voorraad wordt desgewenst per
artikel fifo, lifo, gemiddeld of vast bijgehouden)
-Kassamodule
is geheel zonder muis bestuurbaar
-Artikelen
importeren en prijswijzigingen doorvoeren via koppeling met excel
-Inkoop
artikelen via inkooporders
-Kassabon
afdrukken maar niet doorboeken mogelijk
-Kassabon
in Word op A4 afdrukken mogelijk
-Speciale
aanpassingen voor horeca kunnen apart geactiveerd worden: 1 scherm voor elk
tafeltje, deelbonnen voor apart afrekenen, keukenbon afdrukken etc.
-Apart
scherm voor touchscreen aanwezig
-Z-rapport
voor koppeling met andere systemen
-Verschillende
filialen of magazijnen
-Staffelkortingen
per klant en artikelgroep
-Verzendkosten
volgens verzendstaffels
-Offerte/inkoopbon,
magazijnbon, pakbon, factuur
-Gedeeltelijke
levering mogelijk
-Levering
en facturatie losgekoppeld
-Kostenplaatsen
mogelijk
-Reserveren
artikelen bij verkooporders
-Controle
op aanwezige voorraad
-Afrekenen
per kassa mogelijk
-Artikelen
inscannen op basis
-Artikelen
importeren en prijswijzigingen doorvoeren via koppeling met excel
Pap kent twee soorten van voorraad bijhouden:
- Voorraad als
subadministratie per artikel in het grootboek. Hierbij wordt bij elke
inkoop en verkoop op grootboekrekeningen
van type ‘Voorraad’ geregistreerd welke hoeveelheden van welk artikel het
betreft. Vervolgens kan met deze gegevens bij verkoop de exacte boekwaarde van
de verkochte goederen worden bepaald. Het is op deze manier mogelijk om volgens
het ‘Last In First Out’ (LIFO) , het
‘First In First Out’ (FIFO) of het ‘Gemiddelde Boekwaarde’ systeem de
boekwaarde van de voorraad te bepalen.
- Voorraad per
magazijn of filiaal. Helemaal los van bovengenoemde subadministratie kan
bij verkoop via orders, kassa of
projecten worden geboekt op magazijnen dan wel filialen. U kunt zoveel
filialen aanmaken als u wilt.
Importeren
Er kan een
onbeperkt aantal administraties worden gebruikt en per administratie kan een
onbeperkt aantal jaargangen worden opengehouden (d.w.z. jaargangen hoeven niet
te worden afgesloten voordat een volgende jaargang kan worden gebruikt).
Koppeling
tussen verschillende administraties is mogelijk d.m.v. een wederzijdse
schulden/tegoeden rekening. Wanneer op zo’n rekening wordt geboekt
Bij afsluiten of aanmaken nieuwe jaargangen worden alle boekingen (zoals afschrijvingen en beginbalansboekingen) volledig automatisch uitgevoerd.
Afschrijven
Afschrijven
is mogelijk per maand, kwartaal of jaar en er kan ook in percentages
Artikelen
kunnen worden aangemaakt met een onbeperkt aantal tabbladen met vrije velden
waaraan per gebruiker lees- en schrijfrechten kunnen worden toegekend. Per
artikel kan worden aangegeven op welke manier de boekwaarde moet worden berekend
(first-in-first-out, last-in-first-out, gemiddeld of vaste verrekenprijs). Bij
boeken op voorraadrekeningen verschijnt een scherm waarin het artikel moet
worden gekozen en ook is er een voorraadwizard voor het berekenen
De balans
kan worden opgemaakt als Word® document waarbij gebruik wordt gemaakt
Uiteraard
is er ook een BTW-overzicht en een mogelijkheid om auditfiles aan te maken.
Voor alle
openstaande debiteurenposten kunnen in één keer betalingsherinneringen worden
aangemaakt waarbij onderscheid wordt gemaakt naar het aantal eerder ont
Bij
debiteuren/crediteuren is er de mogelijkheid
In het
programma zijn overzichten aanwezig voor pandlijsten en ouderdomsanalyse
Met
elektronisch bankieren kunnen elektronische betalingsbestanden worden
aangemaakt (clieop03) die kunnen worden verwerkt m.b.v. de software
Elektronische aangifte IntraCommunautaire Prestaties (ICP) vanaf 2010. Op de site is hiervoor een extra tool beschikbaar. U kunt hiermee uw aangifte ICP vanuit Pap elektronisch indienen bij de belastingdienst.
Voor invoer
- |
Zo
controleert het kasboek op het negatief worden |
- |
In het
memoriaal is er een mogelijkheid voor het invoeren |
- |
Er zijn
twee aparte inkoopboeken voor het verdelen |
- |
Waar dit |
- |
Het
bankboek vraagt bij iedere nieuwe boeking ter controle om het eindsaldo |
- |
De
dagboeken hebben allemaal de lay-out |
- |
Bij
debiteuren- of crediteurenbetalingen is afletteren mogelijk (het verdelen |
- |
De dagboeken
kunnen desgewenst door speciale functietoetsen worden bestuurd. Ook zijn alle
schermen voorzien |
- |
Facturen
en ook aanmaningen en inkoopbonnen kunnen geheel |
Overige
voorzieningen:
- |
|
- |
In alle
vensters |
- |
In de
boekhouding en elders in het programma kunnen filters worden toegepast. Zo
kan in het grootboekoverzicht ‘debiteuren’ bijvoorbeeld een filter worden
toegepast om alleen de betalingen |
- |
Alle
gegevens uit de grootboek- en debiteuren/crediteuren- en
voorraadadministratie zijn beschikbaar als basisgegevens voor zelf te maken rapporten
en grafieken. |
Fouten in
de boekhouding kunnen zeer gemakkelijk ongedaan gemaakt worden omdat elke
journaalpost in z’n geheel uit de boekhouding kan worden verwijderd. In de gevallen
waar fouten het meest voorkomen ((Hoofdmenu)->Ga naar
boekhouding->Boekhouding->(Boekhouding)->Invoeren
boekingen->Inkoopboek, ..->Kasboek, ..->Bankboek, ...->Memoriaal)
kan zelfs de verwijderde journaalpost opnieuw worden ingelezen. Het corrigeren
van bijvoorbeeld een foutieve bankboeking (bv verkeerd BTW-tarief ingevuld) is
daarmee binnen enkele seconden te doen!
Voor een klein bedrag extra kunnen wij uw database en programmatuur onderbrengen in de cloud. Onze server is direct aangesloten op de internet backbone en geeft daardoor de beste performance wanneer u Pap via internet wilt gebruiken.
Naast
facturen, abonnementenfacturen, offertes en aanmaningen kunnen ook faxen, e-mails,
inkoopbonnen, besprekingsverslagen en gewone brieven worden aangemaakt en in
het systeem opgeslagen. Elders aangemaakte documenten (Word®, Excel® en andere)
kunnen in het systeem worden geïmporteerd. Voor de gebruikers met Exchange
Server® is een module beschikbaar waarmee e-mails uit de mailbox kunnen worden
geïmporteerd.
Voor het
aanmaken
Bij
facturen, balanssjablonen, offertes etc. is er sprake
Gegevens
afkomstig
Voorbeeld:
Als
geslacht = ‘Man’ |
Dan:
‘geachte heer ’ + achternaam |
|
Anders: |
Als geslacht
= ‘Vrouw’ |
Dan:
‘geachte mevrouw ’ + achternaam |
|
Anders: |
‘L.S.’ |
Op deze
manier kunnen sjablonen ook geschikt gemaakt worden voor gebruik in andere
talen.
Alle
gemaakte correspondentie wordt opgenomen in de rele
Met Pap maakt u op verschillende manieren Word documenten
aan op basis van sjablonen (denk aan facturen, offertes, inkoopbonnen etc.). Omdat
deze sjablonen voor 100% aanpasbaar zijn kunt u uw huisstijl er volledig in
doorvoeren. Met behulp van de e-mailmodule kunt u de gemaakte documenten
eenvoudig versturen naar het e-mailadres van de contactpersoon. Het document wordt
verstuurd in HTML opmaak. Dit betekent dat de opmaak volledig behouden blijft, de
e-mail kan geprint worden en is direct volledig zichtbaar in het leesvenster
van de ontvanger. Grafische elementen worden in de e-mail meegestuurd en zijn
dus ook altijd zichtbaar.
Het gebruik van e-mail is helemaal handig bij het factureren
van abonnementen en het versturen
van aanmaningen en mailings.
U kunt zo gemakkelijk duizenden brieven de deur uit doen met
1 druk op de knop en zonder vouwen of frankeren.
Selecties,
rapporten en grafieken
Het
programma heeft zeer uitgebreide mogelijkheden voor het maken
- |
Nieuwe
selecties kunnen worden samengesteld uit één of meer basisoverzichten maar ook
eerder gemaakte selecties kunnen dienen als basis voor nieuwe selecties! Dit
vergroot het aantal mogelijkheden aanzienlijk. Naast inner joins zijn ook
left- en right outer joins mogelijk. |
- |
Op de
gegevens uit de basisoverzichten kunnen vervolgens alle mogelijke
selectiecriteria worden toegepast. Ook het gebruik |
- |
Vervolgens
kunnen velden aan de selectie worden toegevoegd. Hierbij kan ook gegroepeerd
worden met het gebruik |
- |
De
selecties en basisoverzichten worden ook volledig meegenomen in het systeem |
De
selecties kunnen worden gebruikt in lijsten rapporten grafieken mailings en
filters.
lijsten |
Hierbij
wordt de selectie uitgedraaid als Excel® bestand |
rapporten |
Via
mailmerge in Word® kan het overzicht |
grafieken |
De
gegevens worden uitgedraaid als een Excel® grafiek. |
mailings |
Als de
selectie gegevens bevat over contactpersonen kan deze worden gebruikt voor
het maken |
filters |
Op
verschillende overzichtschermen in het programma kan een speciaal filter
worden gezet met gebruikmaking |
Naast de
hierboven besproken selecties is het overal in het programma mogelijk de
gebruikte vensters direct uit te draaien als lijst of rapport d.m.v. de
printknop. Hierbij is het plaatsen
Bij
bedrijven, contactpersonen, projecten, orders, acties, medewerkers en artikelen
kan een onbeperkt aantal tabbladen met vrije velden worden aangemaakt. De vrije
velden kunnen
Nieuwe
velden kunnen op ieder moment worden aangemaakt en verwijderd. Bij verwijderen
controleert het systeem op bestaande selecties die gebruik maken
De velden
kunnen onbeperkt worden gebruikt in sjablonen en selecties.
Per tabblad
kan lees- en schrijfautorisatie worden verleend aan groepen
Vrije
velden vormen in combinatie met o.a. de rapportagemodule en de
correspondentiesjablonen een effectief middel om het programma geheel naar de
eisen
Het
programma kan voor alle belangrijke functies worden beveilgd door autorisatie
te verlenen aan één of meer gebruikersgroepen. Gebruikers kunnen worden
geidentificeerd aan de hand
Toegankelijkheid
Op veel
plaatsen is de mogelijkheid ingebouwd
Popupmenu’s
voor de rechtermuisknop en sneltoetsen zijn overal aanwezig.
Gegevens in
de vensters kunnen d.m.v. een printknop direct worden uitgedraaid als rapport
of lijst al dan niet met filter en totalen.
Overal
controles op foutieve invoer.
Goede
performance.
Eenvoudig
functioneel vormgegeven.